Carl Nielsen
(1865–1931)
Do roku 1980 se houslové koncerty dánského autora, Carla Nielsena (1865–1931) se jen zřídka objevovaly na koncertních programech v Dánsku. Také v zahraničí byste jeho dvě sonáty pro housle s pianem a dva houslové koncerty našli v oddělení rarit spíše než na programech hudebních pořadů.
Tento stav neuspokojoval dánské hudební znalce, kteří si přáli, aby Nielsenova hudba byla nejen více hrána, ale i oceněna. Tuto myšlenku nakonec přivedli k realizaci dva významné dánské hudební osobnosti – šéfdirigent a vedoucího symfonického orchestru z Odense Karol Stryj a Peder Elbæk. V 70. letech usilovali u místních autorit v Odense o udělení grantu, který by jim umožnil zorganizovat první instrumentální mezinárodní soutěž v Dánsku. Jejích úsilí přineslo ovoce v roce 1980, kdy se konala I. Mezinárodní houslová soutěž Carla Nielsena. Tím byly položeny základy pro mimořádně životný institut v dánském kulturním životě.
Od té doby se pravidelně koná v Odense houslová soutěž. Počet účastníků rostl z počátečních 18 soutěžících na rekordních 114. z roku 1996. Pořadatelé, kteří zprvu vítali každou přihlášku, postupem doby museli sáhnout k výběru soutěžících a k vyhlášení přísných pravidel. Dnes je počet soutěžících limitován přísnými zkouškami a dosahuje zhruba padesáti umělců ze zhruba třiceti zemí.
Ukázka
partitury skladby Carla Nielsena Maškaráda
Od roku 1990 se obor soutěže rozšířil – dalšími nástroji se stala flétna s klarinetem celkem přirozeně protože Nielsen psal také pro tyto dva nástroje. V roce 1996 bylo rozhodnuto o rozdělení stávající soutěže na dvě. Od začátku byla flétnová a klarinetová soutěž obesílána umělci vysoké úrovně, mimo jiné též proto, že ve světě se nepořádá mnoho soutěží pro tyto nástroje. To již neplatí v případě houslové soutěže, těch je pořádána celá řada a umělci mají z čeho vybírat. Navíc soutěž Carla Nielsena je svým profilem od mnoha jiných houslových soutěží odlišná. Menší účast v houslové soutěži je dána povinným přednesem skladeb Carla Nielsena. Ty jsou pro interpretaci dost obtížné. Naproti tomu Nielsenovy skladby pro klarinet a flétnu se vyskytují u většiny klarinetistů a flétnistů ve standardním repertoáru.
Důležitým argumentem pro zachování hudebních soutěží v Odense je výzva mladým hudebníkům k interpretaci dánské hudby. Během let se sice program soutěží rozšířil i na jinou dánskou hudbu, a tak se dnes hraje nejen Nielsen ale i skladby Anderse Nordentofta, Svenda Hvidtfelta Nielsena a Karstena Fundala.
Pořádání soutěže je dobré i díky jejímu multikulturnímu vlivu. Mnoho mladých hudebníků z celého světa přijíždí do Odense a většina z nich je ubytovaná v soukromí. To je jedinečná příležitost upevnit osobní přátelství mezi hosty a hostiteli. Mladí lidé pak odjíždějí z Dánska bohatší o poznání dánské kultury i životního stylu. A hostitelé mohou mít užitek z přátelství navázanými s lidmi žijícími například v Mnichově nebo v Tokiu.
Letos se pořádala nielsonovská hudební soutěž zcela mimořádně v New Yorku na konci října. V rámci kulturní akce Dánská vlna v USA, největší dánské akce svého druhu v těchto dnech, nebylo možné odmítnout nabídku na uspořádání soutěže za "velkou louží". A tak dvacet let po zahájení úspěšné houslové soutěže Carla Nielsena zazněly jeho skladby v jednom z nejlepších hudebních sálů, v newyorské Merklin Hall. Ve třech náročných soutěžních předkolech kolech byly vybráni tři nejlepší, kteří se symfonickým orchestrem z Odense pod vedením šéfdirigenta Jana Wagnera završili tuto soutěž v Manhattanské hudební akademii posledního října,
Organizátoři jsou přesvědčeni, že tento ročník Nielsenovy hudební soutěže ve Spojených státech, stejně jako předchozí i budoucí v Odense přispívá k posílení jména dánského skladatele Carla Nielsena, který je počítán mezi nejvýznamnější skladatele tohoto století.
kráceno podle Marianne Granviga, Odenský symfonický orchestr, Musical Denmark, č. 55
Pavel Dobrovský, 12. listopadu 1999
v Severských listech publikováno
Průměrná známka: 1,00 • hodnoceno: 10 ×
Klikněte na známku:
Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.
Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.
Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.
Upozornění:
• Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.
• Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.
Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.
SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168
PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773
Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552
Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01 Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168
Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1804-8552