znak SLSeverské listy

           

 

"Náš společný svět" na Pražském Quadriennale 99

Norský scénograf Erlend J.Birkeland
Norský scénograf Erlend J. Birkeland
 scéna pro inscenaci Fuglane (Ptáci)
 autora Tarjei Vesåse (1897–1970),
Det Norske Teatret (Norské divadlo),
1997, foto: Per Maning
Finský scénograf Markus Tsokkinen (1974)
Finský scénograf Markus Tsokkinen (1974)
 instalace Osel a obraz, foto: Yehia El Sharif
Finská scénografka Eliisa Rintanenová (1979)
Finská scénografka Eliisa
Rintanenová (1979), scéna pro inscenaci
Bis Denver od Oliviera Bukovskiho
v helsinském divadle Ryhmäteatteri

Pražské Quadriennale, světová soutěžní výstavy scénografie a divadelní architektury,které se pořádá jednou za čtyři roky, má ve světě zvuk, za nějž vděčí už předválečné československé scénografii. Jeho první ročník byl organizován v roce 1967 spíše odbornou přehlídkou, která si dále získává více příznivců. Od té doby se akce postupně rozrůstá, až na letošních 47 zúčastněných zemí. Neméně výmluvný důkaz o unikátnosti pražské akce, je i počet akreditovaných zahraničních hostů a vystavujících, kterých do Prahy letos přijelo 1800. Pražské Quadriennale bylo zahájeno 8. a potrvá do 27. června 1999.

Pořadatelé, Divadelní ústav a Ministerstvo kultury ČR, se letos rozhodli otevřít výstavu veřejnosti a připravili množství doprovodných akcí, včetně živého divadla. V rámci Pražského Quadriennale se v blízkosti Průmyslového paláce uskutečňuje "divadelní ležení" Le Campement. Návštěvník může zažít zcela neobvyklý zážitek, při němž se prolíná divadlo, cirkus, kavárna a kabaret.

Výstava s ústředním tématem "Náš společný svět (svět, národy, jednotlivci)", je rozdělena do čtyř sekcí – národní, tematické, divadelní architektury a uměleckých škol.

V národní sekci vystavují jednotlivé země nejlepší scénografická a kostýmní díla vzniklá v posledních pěti letech. Tematická sekce je koncipována jako pocta scénografii. Sekce divadelní architektura prezentuje vývoj očekávaný v třetím tisíciletí, nerealizované ideální projekty a vize a také realizované projekty nových divadelních budov a adaptace vhodných míst pro vytvoření divadelního prostoru. Poslední sekce je věnována scénografickým školám.

Severské země jsou zastoupeny všechny a to ve všech sekcích. Expozice Dánska, Norska a Švédska zahrnuly do svého programu tzv. Národní dny, setkání s odborníky a veřejností.

Švédský národní den se konal v prostoru expozice představující tvorbu významného scénografa Lennarta Mörka, který sice nebyl hlavním řečníkem, ale živě zasahoval do diskuse. V neformálním vystoupení komisař švédské účasti Johnny Rosén představil současné trendy švédského divadla. Pokud jde o repertoár nese se v letošním roce v duchu strindbergovského výročí. V lednu uplynulo 150 let od narození tohoto světového dramatika. Výstava představuje celkem devět různých produkcí Strindbergovy Hry snů.

Současné švédské divadlo využívá všech prvků, nejen vlastního hereckého, scénického, choreografického a hudebního ztvárnění, ale také působení prostředí, ve kterém se divák ocitá.

Divadlo se hraje v netradičních prostředích např.: zrekonstruovaných průmyslových budovách ( elektrárna, plynárna ). Využívá se i netradičního schématu rozmístění diváků a herců, diváci jsou uprostřed a hra se odbývá kolem nich. Divák tak sleduje hru "zevnitř".

Renesanci zažívá ve Švédsku i zvláštní dramatický útvar, rozhlasová hra. Rozvíjí se divadlo pro handicapované spoluobčany, např. divadlo neslyšících a pro neslyšící.

Příjemné setkání na Švédském dnu pražského Quadrienale zakončilo vystoupení zpěvačky šansonů.

Pavel Dobrovský, 30. června 1999

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Nový příspěvek do diskuse

Jméno nebo pseudonym: (povinné)

e-mail: (nepovinné) – nechcete-li, e-mail nevyplňujte, těžko vás pak někdo zkontaktuje

Nadpis příspěvku:

Text zprávy: (povinné) – nelze zadávat HTML tagy, ani znaky znaky < a >

Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.925.025 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.086 sec. • www.severskelisty.cz • 18.219.224.103
file v.20230419.185234 • web last uploaded 20231105.233934
2017:227 • 2018:126 • 2019:82 • 2020:43 • 2021:62 • 2022:43 • 2023:36 • 2024:7