znak SLSeverské listy

           

 

Pobřežní trajekty Hurtigruten

Loď Harald Jarl (1960), foto archiv
Loď Harald Jarl (1960), foto archiv
Loď Kong Hafale (1993), foto archiv
Loď Kong Hafale (1993), foto archiv
Loď Lofoten (1964), foto archiv
Loď Lofoten (1964), foto archiv
Loď MS Harald Jarl přijíždí do Tromsø, foto Zdeněk Soukup
Loď MS Harald Jarl přijíždí do Tromsø
foto Zdeněk Soukup
Tradiční vykládka pomocí jeřábu, foto Zdeněk Soukup
Tradiční vykládka pomocí jeřábu
foto Zdeněk Soukup

Nejslavnější lodní linkou v Norsku je bezesporu trasa z Bergenu do Kirkenes, která spojuje na 35 přístavů.

Celá dlouhá a krásná plavba se vine kolem pobřeží a po celou dobu plavby mají cestující možnost se obdivovat kráse západního pobřeží země. Na této trase se plaví pobřežní lodě Hurtigruten (což doslova znamená rychlá cesta), kterým se také někdy říká pobřežní parníky na počest rychlých plaveb probíhajících spíše v minulosti než v současné době. Lodě se na této trase začaly plavit roku 1893 a díky neobvyklé rychlosti přepravy, patrné především ve srovnání s časem potřebným pro přepravu po jediné dříve používané pobřežní silnici, si tato plavidla vysloužila svoji přezdívku. Plavba loděmi Hurtigruten je vskutku neocenitelnou příležitostí k obdivování neobvykle drsného a pozoruhodného charakteru pobřeží. Až donedávna plnil trajekt rozhodující funkci na zásobovací trase mířící do vzdálených měst na severu Norska, ale s rozšiřováním sítě silnic jeho význam pomalu poklesl.

V současné době nicméně stále funguje jako přepravní dodavatelský servis a přežívá ve značné míře především díky velkému zájmu turistů o tyto plavby veřejné lodní prostory jsou přeplněny postaršími britskými a americkými turisty. Cestování s loděmi hurtigrutské flotily je o to zábavnější, čím starší lodí se plavíte. Na druhou stranu jsou pak nové lodě mnohem vhodnější pro přepravu automobilů, protože do starších typů se vměstná jen několik vozidel a při každé nakládce a vykládce se vozy musejí zvedat rumpálem, což je velmi nákladné. Přeprava kol je zdarma a na každé lodi najdete prvotřídní restauraci a nonstop bufet.

Turistický průvodce Norsko
Nakladatelství Jota v edici Rough Guides
Brno 2001

Poslední plavba lodí Harald Jarl

V říjnu roku 2001 se konala slavnostní akce norsky nazvaná Siste tur med MS Harald Jarl (Poslední plavba lodí Harald Jarl) jejímž provozovatelem byla společnost Trøms Fylkes Dampskibsselskap ASA se sídlem v Tromsø. Tato loď byla postavena před více než čtyřiceti lety v roce 1960, modernizována byla v roce 1985. Se 164 lůžky na palubě měla kapacitu 410 cestujících, na palubě byly čtyři místa pro osobní automobily. Tonáž lodi byla 2568 tun, délka 87,4 a šířka 13,2 metrů. Loď jezdila maximální rychlostí 16 uzlů, což je asi 29,6 km/hod. a vždy na ní byl velmi příjemný personál.

U příležitosti poslední plavby byly vydány různé medaile, obálky a prospekty.

13. října 2001 jsem touto lodí plul malý kousek jen z Tromsø do Øksfjordu. Odplutí z Tromsø bylo dojemné. Děvčata zpívala na molu a lidé byli v slavnostní náladě.

V dubnu a květnu 2002 se počítá s ukončením provozu dalších lodí Lofoten a Nordstjernen. Místo nich vyplují lodě Finnmarken a trollfjord. Lodě budou moderní konstrukce, takže skončí éra tradičních lodí, kdy jsme mohli během plavby pozorovat práci námořníků na kapitánském můstku. Také skončí tradiční vykládky lodě pomocí jeřábu. Nové lodě budou mít zabudované výtahy.

Text a foto Zdeněk Soukup, 20. 1. 2001

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,33   hodnoceno: 3 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Nový příspěvek do diskuse

Jméno nebo pseudonym: (povinné)

e-mail: (nepovinné) – nechcete-li, e-mail nevyplňujte, těžko vás pak někdo zkontaktuje

Nadpis příspěvku:

Text zprávy: (povinné) – nelze zadávat HTML tagy, ani znaky znaky < a >

Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.975.367 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.478 sec. • www.severskelisty.cz • 2600:1f28:365:80b0:e39a:17cd:630e:2e25
file v.20230419.185100 • web last uploaded 20240807.005202
2017:329 • 2018:205 • 2019:143 • 2020:89 • 2021:103 • 2022:57 • 2023:34 • 2024:43