znak SLSeverské listy

           

 

Dánskem na kole

O cyklistech v Dánsku psal v Cestě na sever už Karel Čapek a nelze necitovat, protože všechno, co bylo napsáno před více než půlstoletím, platí dodnes: „Je jich tu jako v Holandsku a šustí ulicemi v celých rojích, proudech nebo také více méně spojených párech. Tady už kolo přestalo být dopravním prostředkem a stalo se čímsi jako obecným živlem vedle země, vzduchu, vody a ohně…“

Dnes jsou obyvatelům i návštěvníkům města kola k dispozici stejně běžně jako vozík v samoobsluze. Dvacetikorunová dánská mince uvolní řetízek, jímž je kolo upoutáno ke stojanu na jednom z desítek stanovišť v centru města. Člověk si zajezdí, jak potřebuje, poté kolo zase zaparkuje a připne řetízkem na kterémkoliv z parkovišť – stejně jako vozík ze supermarketu. Vložená dvacetikoruna pak vypadne zpět.

Cyklista je v Dánsku považován nejen za rovnoprávného účastníka provozu, lze říci, že je přímo hýčkán. Na okraji města Næstved na jihu ostrova Sjælland směruje kruhový objezd za městem automobily do pěti různých směrů. Souběžně se třemi z pěti silnic, které se tu křižují, vedou i samostatné cyklistické stezky. Jejich průjezd frekventovaným rozcestím je řešen opravdu velkoryse. Stezky podjedou vlastními tunely silniční okruh a uvnitř silničního objezdu mají svůj vlastní, menší kruhový objezd s příslušnými dopravními značkami a s vodorovným značením na povrchu stezek. Cyklistickými stezkami je protkáno celé Dánsko. Vedou nejzajímavějšími krajinnými scenériemi, k plážím, památkám i muzeím.

Ty nejatraktivnější trasy jsou propojeny do celostátní sítě cyklistických stezek. Těch, které jsou značeny jako national rute (národní stezky), je deset. Vedou od nejsevernějšího k nejjižnějšímu bodu Dánska, od jeho atraktivního západního pobřeží i po obvodu nejvýchodnějšího dánského ostrova Bornholm. Jsou celkem 3570 kilometrů dlouhé a 85 procent jejich délky má asfaltový povrch. Cyklistické stezky jsou perfektně značené. Na síť národních stezek navazují trasy regionální a lokální – těch je dohromady přes deset tisíc kilometrů.

Vyhrazené stezky s vlastními semafory mají cyklisté i ve městech. Jet do Dánska na dovolenou a nemít s sebou kolo je hřích. Všude vám nabídnou mapy a průvodce pro cyklistické putování Dánskem. Na turisticky atraktivních místech jsou půjčovny kol. Na cyklisty nezapomínají ani cestovní kanceláře. V Dánsku slouží kolo mnohem častěji než u nás i jako běžný dopravní prostředek, a to nejen ve městech, ale i v krajině. Na kole Dánové dojíždějí k vlaku i k zastávkám autobusů na venkově. Kolo nechají u nádraží (u větších nádraží jsou parkoviště pro stovky jízdních kol) či u zastávky a při návratu na něm opět odjedou domů.

Co v Dánsku příliš uplatnění nenajde, jsou horská kola. I když na druhou nejvyšší, ale bezesporu nejpopulárnější dánskou horu Himmelbjerget (celých 147 metrů nad mořem) je možné pohodlně vyjet i na kole, stačí na to obyčejné silniční kolo.

To, s čím Dánové po svých stezkách jezdí, nejsou výkřiky velotechniky. Někdy právě naopak. Putují-li celé rodiny, připojí rodiče za svá kola přívěsné vozíky. V jednom krytém dvoukoláku s okénky se veze nejmladší člen rodiny, který ještě pedálům nedorostl, ve druhém, masivnějším jsou nezbytnosti na cestu.

ing. Břetislav Koč, 100+1 zahraniční zajímavost, 27.3.2000

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Průměrná známka:  1,50   hodnoceno: 4 ×
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.970.206 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.112 sec. • www.severskelisty.cz • 18.97.14.85
file v.20230419.185041 • web last uploaded 20240807.005202
2017:279 • 2018:167 • 2019:129 • 2020:92 • 2021:81 • 2022:43 • 2023:39 • 2024:46