znak SLSeverské listy

           

 

Osmý div světa aneb Tajemství Ďáblovy bible (9)

9. a další díly seriálu Osmý div světa aneb Tajemství Ďáblovy bible

  

V devátém díle seriálu Petr Mančal hovořil se zpěvákem, spisovatelem, skladatelem a velkým milovníkem Islandu i Dánska Janem Burianem, zakladatelem Klubu islandských fanatiků. (31. května 2006)

V desátém díle seriálu Karlem Moudrý zpovídá šéfredaktora tohoto listu Michaela Stanovského – o Severských listech a Severské společnosti o tom, kde se v člověku bere láska k Severu a kde se na Severu berou šamani… (7. června 2006)

V jedenáctém díle seriálu Karel Moudrý zpovídá Helenu Benýškovou, předsedkyní sdružení Skandinávský dům v Praze. (14. června 2006)

V dalších dílech se autor seriálu prodírá českou církevní historií, zpovídá řadu zajímavých osobností z řad českých historiků, duchovních i veřejně činných lidí.

O čertech a ďáblech (fejeton)

Čím déle se zabývám středověkem, čím déle se vyptávám historiků, tím více mám pochybností. Jednak jednoho zarazí, kterak málo ví. Jednak jednoho zarazí, jak přibývá nepřečtených knih a imaginární knihovna nečteného roste úměrně s časem. A jednak jednoho zarazí, jak čas je veličina proměnlivá a jak se jej (tedy času) nedaří organizovat. Plyne z toho poučení až příliš prosté: cíl se jen tak snadno nevzdává.

Tak se například dočtu, že "magický obraz středověkého světa lze pochopit jen jako antagonistický rozpor celistvosti o velkém vnitřním napětí". A chci-li to alespoň přibližně pochopit, čtu dále: "Člověk hluboké minulosti se cítil být součástí přírody, ale začínal si uvědomovat své vlastní odcizení v reálném světě, postupně začali lidé chápat své žití s přírodou jako symbolické." Jinými slovy nastala potřeba vysvětlení a především pocitu, že člověk není jen bezmocnou součástí univerza a může svůj osud ovlivnit.

Nastala doba čarodějů a mágů. Jen oni, jak se všeobecně věřilo, mohli komunikovat se záhadnými silami. Svět zaplněný pohádkovými bytostmi se rozdělil na dobré víly i zlé skřítky a ve světě křesťanství se čím dále tím častěji přeskupoval do představy nebe a pekla. Andělé tam nahoře a čerti tam dole začali zápasit o duši člověka a hřích tomu všemu dělal společníka. Svět pohanských rituálů se počal měnit ve svět kaplí, kostelů a chrámů, což vůbec nevylučovalo kradmé míchání lektvarů, zaříkávání a víru v jasnovidce, kteří mohli nahlížet do budoucnosti a ovlivnit osud lidí. Magická minulost se začala prolínat se životem ukotveným ve víře v Krista.

A nezřetelné stopy dochovaných pramenů, především ústně předávaných, mizí kdesi v nenávratnu, nenávratnu naší přibližné představy o životě člověka středověku. A stopy vedou na sever, ke staroislandským ságám, k pohádkám vikingů a putují Evropou, mísí se s germánskými legendami a přizpůsobují se k nezbytnosti místních podání.

Na našem území se z příčin ne úplně zřejmých stávají z ponurých severských duchů zla poněkud nechápaví čerti, začínají se zabydlovat ve starých mlýnech, pijí tam pivo, hrají mariáš a odvážná Káča, ženská od rány, si dovede poradit i se samotným Luciferem. A naopak bytostí dobráckou, jako ten anděl z Dalskabátů, hříšné vsi, je sousedský chasník, i když třímá palmovou ratolest.

Po ďáblovi nám zbyla faustovská díra v domě na Karlově náměstí, ale spíše než ty plameny pekelné a luciferovské řádění nám zůstala vlídná představa z kreseb Josefa Lady, představa světa přijatelného soužití s pohádkovými hrdiny české vesnice.

Nevěřím příliš v českou holubičí povahu, ale mám pocit, že máme jakousi národní potřebu života v Ladových Hrusicích. A mírou naší citlivosti k právu a bezpráví se nestala brutální bitva, ale vystačíme si se známou fackou v hrusické hospodě. Musí padnout na každé tancovačce, ale stejně si pak sousedé sednou k pivu a dumají nad tím, jestli to vlastně bylo tak nutné. A máme-li toho zapotřebí.

Zkrátka čím více se zabývám ďáblem z bible, tím více se vynořuje obraz čerta poplety. Řekl bych tomu – způsob pojetí světa. U nás se zkrátka ze severské ságy stane nakonec pohádka. Pohádka s vírou, že svět je vcelku přijatelné prostředí, i když občas prší a hrom bije.

Neplyne z toho poučení, nýbrž otázka. Pravděpodobně stejně věčná, jako je odpověď.

Karel Moudrý, ČRo Leonardo, 5. června 2006

v Severských listech publikováno

Související články

Codex Gigas alias Ďáblova bible – 25. 10. 2012
Občanské sdružení NORD-OS ? Ohlasy Codexu Gigas ? výstava ve Škodově paláci – 30. 5. 2009
Zemřel Karel Moudrý – 22. 3. 2009
Ďáblova bible ? Codex Gigas má pokračovatele – 22. 2. 2009
Faksimile Codexu Gigas (Ďáblovy bible) bylo vystaveno na pardubickém zámku – 22. 4. 2008
Ďáblova lest ? film o Ďáblově bibli – 28. 3. 2008
Ještě jednou k nárokům na Ďáblovu bibli aneb právnické okénko – 1. 12. 2007
Jak to vlastně bylo – 21. 11. 2007
Maketa Ďáblovy bible – 14. 11. 2007
Nový Jeruzalém a ďáblovo nemluvně – 30. 10. 2007
Opět stojíme fronty na knihy – 25. 9. 2007
Ďáblovo miminko – 20. 9. 2007
Richard Dübell: Ďáblova bible – 20. 9. 2007
Vrátit kořist? Nemáme nárok – 19. 9. 2007
Výstava Codex Gigas (Ďáblova bible) ? Tajemství největší knihy světa – 10. 9. 2007
Podlažické a olomoucké stopy ve Švédsku i v Praze – 10. 6. 2007
Mirek Topolánek ve Švédsku, Grippeny prověříme a Ďáblovu bibli si půjčíme – 18. 4. 2007
Za ukradeným pokladem (po stopách Ďáblovy bible) – 15. 6. 2006
Osmý div světa aneb Tajemství Ďáblovy bible (1) – 8. 4. 2006
Ďáblova bible ukončí třicetiletou válku – 1. 3. 2006
Ďáblova bible se vrací do Česka – 20. 2. 2006
Podlažický klášter – 6. 11. 2005

Ďáblova bible na stránkách Švédské královské knihovny

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.924.941 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.139 sec. • www.severskelisty.cz • 3.14.132.214
file v.20230419.185238 • web last uploaded 20231105.233934
2017:232 • 2018:108 • 2019:92 • 2020:54 • 2021:79 • 2022:67 • 2023:40 • 2024:12