znak SLSeverské listy

           

 

Předvídavá Scania


ilustrační foto archiv pressinfo.cz

Na ekonomickou jízdu nákladním vozidlem konstantní cestovní rychlostí je potřebné mnohem víc než jen zapnout tempomat (automat udržující stálou rychlost). Je třeba číst terén a i když je vozidlo řízeno elektronicky tempomatem, je třeba, aby byl řidič ve střehu.

Normální tempomat dělá to, k čemu je navržený – snaží se udržovat nastavenou rychlost ve všech podmínkách. V kombinaci s automatickou či automatizovanou převodovkou bez problémů doveze náklad včas do cíle. Pro řidiče tento styl jízdy pohodlný, má ale své nevýhody. Zvláště v kopci se tempomat chová nehospodárně. Při klesání dvojnásob. Výsledkem je plýtvání palivem.

Dobrý řidič však ví, že na úpatí kopce by měl začít stoupat s trochu vyšší rychlostí, aby na kopci nebylo nutné řadit jiný převodový stupeň a tím plýtvat palivem i časem. Normální tempomat to neví. Když řidič zná trasu, před zahájením sjezdu z kopce uvolní plynový pedál a s využitím hybnosti a hmotnosti vozidla tak „zdarma“ získá rychlost pro jízdu z kopce. Toto předvídavé chování je těžké zakomponovat do jakéhokoliv technického systému. Normální tempomat pochopitelně nemůže vědět, jaká bude cesta za následující zatáčkou.

Tempomat firmy Scania se systém Active Prediction však takovou výhodu má. Někdy může být pro řidiče těžké posoudit, zda cesta je, nebo není rovná, ale tento systém to dokáže. Je totiž propojen s elektronickou mapou silniční sítě a pomocí satelitního navigačního systému GPS ví, kde se vozidlo nachází. A tak na základě principu podobného autonavigaci dokáže zvolit nejvýhodnější jízdní režim. V současnosti má tento systém úplné pokrytí pro západní a střední Evropu. V případě chybějících údajů se systém přepne na funkci normálního tempomatu.

Údaje o cestě se také ukládají do datového rozhraní vozidla Scania Communicator, které neustále shromažďuje a vysílá údaje o řidiči, vozidle a poloze na portál Scania Fleet Management. Mapové údaje jsou při dodání uloženy v paměti zařízení a lze je aktualizovat v servisu Scania.

zdroj: Scania Active Prediction – Předvídavá Scania, Milan Olšanský, 5. října 2012
kompletní článek www.automobilrevue.cz

v Severských listech publikováno

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.923.719 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.130 sec. • www.severskelisty.cz • 18.226.166.214
file v.20230419.185020 • web last uploaded 20231105.233934
2017:256 • 2018:167 • 2019:118 • 2020:68 • 2021:65 • 2022:39 • 2023:30 • 2024:7