znak SLSeverské listy

           

 

Podzemní dráha v Kodani konečně v provozu


Její Veličenstvo královna Dánska
a Jeho královská Výsost princ Henrik
v kodaňském metru

Královna Margarethe II. zahájila v sobotu 19. října 2002 provoz podzemní dráhy v dánském hlavním městě. Po loňském otevření Öresundského mostu, který spojuje přes mořskou úžinu ze švédské Malmö s dánskou Kodaní, se tak Kodaň dočkala další významné dopravní stavby. Tato událost prošla téměř bez povšimnutí našeho tisku. Informovaly o ní deníky Právo a Metro, vetšina významných denních listů o této události nenapsala vůbec.

Slavnostní otevření

Slavnostní otevření se odehrálo v centru Kodaně, na stanici Kongens Nytorv. Vůbec prvním vlakem vypraveným z Ørestadu přijela i královna v doprovodu svého chotě, prince Henrika. Metrem dále přijel i předsedy vlády Anders Fogh Rasmussen, primátor Kodaně Jens Kramer Mikkelsen a předseda představenstva ørestadského sdružení Henning Christophersen.

„O metru jsme snili dlouho. Před 25 lety byly plány zamítnuty. Ale člověk nemá nikdy říkat nikdy,“ řekla královna ve svém zahajovacím projevu. Dále pak připomenula dlouhou historii úvah o výstavbě tohoto hromadného dopravního prostředku.

Zahájení podzemní dopravy bylo na povrchu oznámeno dělostřeleckými salvami a ohňostrojem nad Kodaní. První den provozu, kdy jízdenka pro jednu cestu stála 20 dánských korun (asi 80 Kč), se před stanicemi, zejména ve středu města, tvořily dlouhé fronty a provozovatel vyzýval občany, aby se ukáznili a prohlídkové jízdy metrem odsunuli na pozdější dny.

Dítě 21. století

V oslavných a otvíracích projevech je tato stavba nazývána „dítětem 21. století“. A to nejen proto, že to má být nejmodernější podzemní dráha v Evropě, ale i proto, že je symbolem rostoucího významu dánského hlavního města jako metropole celého regionu a křižovatky mezi severskými zeměmi a Pobaltím.

Plně dobudováno bude kodaňské metro až v roce 2012, bude mít 22 stanic a celkovou délku 21 kilometrů. Zatím vybudovaná necelá polovina této stavby spojuje střed města s nejlidnatějším předměstím na západě a s obchodním centrem na jihu. Měří 11 km a má 11 stanic.

Podobně jako některé tratě pařížského metra je kodaňské metro plně automatizované a vlaky jezdí bez řidičů. Provoz vlaků a celého metra je řízen plně automaticky z jednoho místa.

První kolaps a také ukázku zajištění provozu zažilo toto dítě 21. století druhý den po otevření. Monitorovací systémy shledaly poruchu, jeden vlak zastavily a na 300 cestujících muselo být po hodině pobytu v tunelu z metra evakuováno.

Jízdenky do kodaňského metra jsou stejné jako pro tramvaje a autobusy a jsou použitelné i pro přestupy na jednotlivé druhy městské dopravy i na vlak. V metru platí také jízdenky zakoupené na nádražích. Automaty na stanicích prodávají jízdenky pro jízdu v hlavním městě i pro cestu do dalších míst v Dánsku i ve Skandinávii.

Pavel Dobrovský, 19. října 2002

v Severských listech publikováno

Související články

Jak jsem se (ne)svezl metrem v Kodani – 1. 3. 2003
Podzemní dráha v Kodani konečně v provozu – 19. 10. 2002

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.924.989 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.149 sec. • www.severskelisty.cz • 18.217.182.45
file v.20230419.185015 • web last uploaded 20231105.233934
2017:235 • 2018:142 • 2019:87 • 2020:45 • 2021:59 • 2022:35 • 2023:30 • 2024:8