znak SLSeverské listy

           

 

Replikou vzducholodi na severní pól


foto Hlas Ruska

Skupina nadšenců z Petrohradu chystá výpravu, která zopakuje trasu letu vzducholodě Norge, jíž Ital Umberto Nobile a Nor Roald Amundsen dosáhli v roce 1926 Severního pólu. Bude to druhá podobná výprava za celé dějiny vzduchoplavby.

Do startu zbývají dva roky. V současné době testují účastníci projektu zkušební model vzducholodě. Je dvakrát menší než budoucí vzducholoď, má ale v mnohem stejné charakteristiky. Obal vzducholodě je zhotoven z tří vrstev superpevných kompozitních materiálů. Vzducholoď, která poletí k Severnímu pólu, bude dlouhá 50 metrů, a bude mít benzínový motor. Balóny budou naplněny heliem. Rozpláclý tvar vzducholodě zvyšuje vztlak ve velké rychlosti, a speciální materiál s membránou udrží plyn a zabrání námraze. Jsou také technické novinky, které umožní lepší ovládání přístroje, například díky proměnnému tahu bude moci vzducholoď parkovat fakticky na jednom metru čtverečním.

Možnost přistání na malé plošině je dost závažnou okolností. Jestliže Nobile a Amundsen jenom proletěli nad vrcholem světa, pak Rusové plánují na pólu přistát. Jak vysvětlil iniciátor projektu Andrej Golubev, nebude to jediné přistání vzducholodě.

Plánujeme proletět podél poledníků do Norska a dále na Špicberky. Odtamtud na ruskou stanici Barneo, která působí každé jaro na arktických ledech. A teprve potom poletíme na Severní pól. Na Severním pólu máme naplánováno přistání, a v tom bude hlavní rozdíl naší výpravy od výpravy Nobile.

Start výpravy se plánuje na květen 2016. Právě v květnu před 90 lety startovala k Severnímu pólu vzducholoď Norge pod velením Umberta Nobile (je zmiňována předchozí výprava generála Nobileho, než vzduloloď Italia, která ztroskotala a v jejíž posádce byl i František Běhounek,pozn. red.). Na její palubě bylo 16 lidí – Italové, Norové v čele s Roaldem Amundsenem, švédský geofyzik Mamgren a Američan Lincoln Alsworth.

Iniciátor projektu Andrej Golubev v interview pro Hlas Ruska řekl: „Hodláme vykonat let téměř podél meridiánu do norského města Vadsø a dále na Špicberky. Pak se vydáme na ruskou arktickou stanici Barneo a odtud poletíme k Severnímu pólu. Amundsen se svou posádkou strávil nad Severním pólem 2,5 hodiny, my tam ale hodláme přistát.“

Pozoruhodné je, že všichni účastníci budoucí výpravy nejsou profesionální cestovatelé, ale spíš amatéři s velkými zkušenostmi extremních výprav: „Ve výpravě máme průvodce, který dobře pozná Arktidu, inženýra, jenž má obsluhovat vzducholoď, novináře. Ostatní jsou extremní cestovatelé.“

Andrej Golubev sdělil, že jejich vzducholoď byla postavena podle klasických vzorků začátku 20. století, ale přitom vybavena řadou nových technických zařízení: „Na rozdíl od toho, co měli na klasických vzducholodích zkonstruovaných ve třicátých letech, máme balony rozdělené do tří úseků a místo nebezpečného vodíku jsou naplněny heliem, přičemž jejich zploštěný tvar pomáhá při vzletu. Moderní materiál, z kterého je zhotovena vzducholoď, zabraňuje zledovatění. Vzducholoď má délku 40 metrů, vyvíjí rychlost 120 km za hodinu, dokáže urazit do 3 tisíc kilometrů.“

Podle iGolubeva dovoluje zařízení vzducholodi vykonat let téměř bez přistání, ale na zastávky se pouze těší. Vyslovil naději, že jejich výprava nebude poslední, a dodal, že všichni zájemci mohou navštívit tiskovou konferenci skupiny aeronautů, kterou hodlají pořádat na každé zastávce včetně v Norsku.

Poznámka (24. prosince 2016)

Ať dělám, co dělám, žádné další informace o této expedici jsem již nenašel. Expedice byla plánována na květen 2016, ale ve zpravodajství z Barnea, ani nikde jinde se o žádné vzducholodi nad Arktidou nepíše. Pro ty, kteří by se vydali pátrat po Internetu na vlastní pěst, poznamenávám, že vzducholoď se rusky řekne „Дирижабль“.

Hlas Ruska, 23. července 2014, 22. září 2014

v Severských listech publikováno
poslední aktualizace 30. prosince 2018

Související články

Atomová ponorka USS Nautilus dosáhla 3. srpna severního pólu – 4. 8. 2014
Replikou vzducholodi na severní pól – 3. 8. 2014, 30. 12. 2018
Po Běhounkových stopách – 20. 6. 2008
V letadle-veteránu vyrazí na pól – 16. 4. 2008
Jak se buduje Barneo – 30. 3. 2008, 30. 12. 2018

Hodnocení článku

Buďte první, kdo bude hodnotit článek!
Klikněte na známku:

 
 
 
 
 
  1 = výborný, 3 = průměrný, 5 = špatný

Prohlášení redakce

Obsah článku nemusí nutně vyjadřovat názor redakce.

Autoři příspěvků odpovídají za obsah, ručí za uváděné informace a za to, že jejich příspěvek nporušuje Autorský zákon. Uveřejněné materiály podléhají platnému Autorskému zákonu. Převzetí článků je možné pouze s vědomím redakce.

Vaše názory k článku – diskuse

Nejlepší způsob, jak kontaktovat autora článku, je zaslání e-mailu na stanovsky@severskelisty.cz.


Upozornění:

  Diskuse je částečně moderovaná. Vyhrazujeme si právo bez upozornění vyřadit nebo upravit příspěvky, které jsou v rozporu se zákonem, používají nevhodné výrazy nebo mají komerční či reklamní charakter.

  Redakce ani provozovatel portálu Severské listy nenesou žádnou odpovědnost za obsah diskusních příspěvků. Máte-li pocit, že některé z nich jsou nevhodné nebo porušují zákon, kontaktujte, prosím, administrátora diskuse na adrese stanovsky@severskelisty.cz.


Diskuse zatím neobsahuje žádné záznamy.


Reklama

SEVERSKÉ LISTY • redakce: Dřenice 51, PSČ 53701, Czech Republic • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský • michael@stanovsky.eu, tel.: +420 603 538 168

PROVOZOVATEL • Nakladatelství a vydavatelství Severské listy, IČ: 44437773

Copyright © Severské listy, 1998-2024 • Všechna práva vyhrazena • ISSN 1804-8552

Severské listy • redakce: Dřenice 51, 537 01  Dřenice, Czech Rep. • stanovsky@severskelisty.cz
šéfredaktor: Michael Stanovský, tel.: +420 603 538 168

Copyright © Severské listy, 1998-2024. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1804-8552

cnt: 26.923.655 • onln: 1 • robot ostatni • php: 0.110 sec. • www.severskelisty.cz • 18.224.33.107
file v.20230419.185202 • web last uploaded 20231105.233934
2017:290 • 2018:192 • 2019:199 • 2020:143 • 2021:127 • 2022:98 • 2023:44 • 2024:14